top of page
yuval ICD

המדריך המלא כיצד להטיס רחפן ברוח


כיצד להטיס רחפן ברוח

המדריך המלא


הטסה ברוח מסוכנת ודורשת הבנה מעמיקה יותר של הרחפן ומגבלותיו ועשויה להגמר במקרה הטוב באבדן הרחפן ו/או התרסקותו ובמקרה הפחות נעים בגרימת נזק לרכוש או נפש.

יש לעיין בהגדרות היצרן המשתנות מידי פעם ובכל מקרה של סתירה בין האמור במדריך זה להגדרות היצרן, יקבעו כמובן הגדרות היצרן והאחריות המלאה היא על בעל הרחפן והמטיס.

במדריך זה נסקור:

  • מושגי יסוד להטסה ברוח

  • עקרונות הטסה ומגבלות

  • מצוות עשה ואל תעשה

מושגי יסוד

איך טס רחפן מסוג רב להב ?

לרחפן 4 מנועים המניעים להבים (פרופלורים). השליטה בכוון הטיסה והמהירות מבוצעת על ידי שליטה בלבד במהירויות הלהבים.

בעמידה במקום במקום נטול רוחות, כל המנועים מסתובבים באותה המהירות, המאפשרת לו יצירת עילוי ושמירה על גובה קבועה. בהעדר רוח הרחפן ירחף במקום.

על מנת לטוס בכוון מסויים, מסובבים את המנועים האחוריים ביחס לכוון הטיסה במהירות גבוהה ממהירות המנועים הקדמיים, ואז נוצרת זווית הטיה של הרחפן לכוון הטיסה.


מה היא רוח ?

רוח היא תנועה של מסת/גוש אוויר ביחס לקרקע

מה מהירות הרחפן ?

כאן הספור יותר מרכב. יש את מהירות הרחפן ביחס לקרקע הנמדדת ומחושבת באופן אבסולוטי על ידי נתוני ה-GPS.

ויש את המהירות שמנועי הרחפן והמבנה שלו מסוגלים לפתח ביחס לגוש האוויר בו הוא טס וזה מה שמוצהר במפרט היצרן.

המהירות המירבית של של הרחפן ביחס לרוח נגזרת מזווית ההטיה. לדוגמא במאביק פרו, במצב טיסה רגיל, המהירות המיירבית (ללא רוח) היא כ-32 קמ"ש.

במצב ספורט, מאופשרת זווית הטיה חריפה יותר ואז המהירות (ללא רוח) כבר מגיע לעד כ- 65 קמ"ש על פי מפרט יצרן.

ברגע שיש רוח, המהירות הכוללת של הרחפן ביחס לקרקע היא מהירות הרחפן היחסית ועוד או פחות מהירות הרוח: בטיסה עם הרוח – מהירות הרחפן תגדל אבל תוגבל על ידי מערכת הבקרה, בטיסה נגד הרוח, מהירות הרחפן תקטן בשיעור מהירות הרוח.

דוגמא – רוח של 10 קמ"ש, ואנחנו מטיסים במוד רגיל נגד הרוח, המהירות המירבית ביחס לקרקע תהיה 22 קמ"ש.

במידה ומהירות הרוח תהיה 40 קמ"ש, הרחפן לא יצליח להתגבר עליה,והוא יסחף לאחור במהירות של 8 קמ"ש ונוכל להתבונן איך אנו נפרדים ממנו אם לא ננקוט כמה צעדי חירום.

איך הרחפן מזהה רוח ?

מערכת הסנסורים שלו הכוללת את מדידות ה-GPS, סנסורים אינרציאליים המודדים זוויות ותאוצות וזרם המנועים מאפשרת לתוכנת הרחפן להעריך את מאמץ המנועים ביחס למהירות הנמדדת ולהוציא התראה. הרחפן אינו מסוגל למדוד באופן ישיר את מהירות הרוח !!!

איך מעריכם מהירות רוח ?

מומלץ בחום להתקין את האפליקציה UAV FORECAST


לינק לאתר: לחצו כאן לאנדרואיד

לינק לאתר: לחצו כאן ל IOS

האפליקציה מספקת מידע רב על בטיחות ההטסה כולל הפרעות קליטה ל-GPS ותקשורת.

שימו לב כי מהירות הרוח מוגדרת לגובה מסויים (כל פי מסך ההגדרות).

לרוב ככל שעולים בגובה מהירות הרוח תעלה.

ניתן לראות את כוון הרוח, מהירותה וכן אינדקס כללי והמלצה צבועה בירוק/כתום/אדום.

בנוסף "ניתן" ומומלץ להשתמש בסנסור האנושי – עניים, אזניים וכו..

אם העצים לידינו מתנועעים בחוזקה, נשמעות שריקות רוח, תתעלמו מהאפליקציה ואל תטיסו.

איך משפיעה הרוח על הרחפן ?

למדנו כי הרוח "עוזרת" או מקשה על מנועי הרחפן, ותגדיל או תקטין את מהירות הטיסה.

יצוב הרחפן ברוח – הפנטומים מדורות מתקדמים והמאביקים למיניהם מתמודדים לא רע עם יצוב הרחפן גם ברוחות עזות אפילו מעל 50 קמ"ש. מערכת ה-GPS, מגוון הסנסורים ותוכנה, מאפשרת לרחפן לעמוד בכבוד. א ב ל .....

הטסה נגד הרוח - דורשת שעות נוספות של מאמץ מנועים, וכפועל יוצא, "צריחת" זרם – אנרגיה – גבוהה יותר גם כדי להשאיר את הרחפן במקום. במאביק זרם צריכה נומינאלי הוא כ-5 אמפר ברגוע ובתמרון עז כנגד הרוח יכול להגיע ל-20 אמפר. פי 4 !! זה מיצר גם מאמצים גדולים על המערכות האלקטרוניות, על המנועים, הלהבים ואף על מכניקת הרחפן.

ידועים מקרים בדורות קודמים של פנטומים בהם נתגלו סדקים בשילדה עקב מאמצי יתר כאלו.

זה מחייב לזכור כי כל חישובי המרחק והזמן הנותר לחזרה הבייתה נכונים למצב ללא רוח בלבד.

הסוללה תתרוקן בקצב מהיר יותר ויש מצב שלא נצליח להחזיר את הרחפן אלינו.

כלומר, לא די בכך שמהירות הטיסה תקטן משמעותית, גם קצב אכילת הסוללה גדל דרמטית וזה אומר שטווחי הטיסה מתקצרים באופן משמעותי ביותר.

שימו לב

למרות האמור במדריך זה, הגדרות היצרן מגבילות את הטיסה ברוח מעל 36 קמ"ש לפנטום/מאביק ו-28 קמ"ש לספארק. טיסה מעבר להגדרות יצרן עשויה לבטל את אחריות היצרן.

בנוסף, יש לעיין במפרטי היצרן המתעדכנים מידי פעם בפעם והם אלו הקובעים את יכולות ומגבלות הכלי (ולא הכתוב במדריך זה או כל מדריך או אמירה אחרת בפורומים למיניהם) והאחריות על הטסת הכלי והנזגר ממנה היא על בעל הכלי והמטיס כמובן.

מצוות עשה ואל תעשה

פתח עיניים/אזניים , התבונן אל צמרות העצים והקשב לשריקת הרוח.

  • קח בחשבון שבגובה רב יותר, מהירות הרוח חזקה משמעותית.

  • במידה ואתה במקום גבוה, סביר להניח כי בגובה נמוך יותר הרוח יותר חלשה, אבל לא תמיד – יתכנו גם מערבולות אוויר בגובה נמוך שיכולות להיות הרסניות.

  • בדוק באפליקציה מה מהירות הרוח בגובה 40-50 מטר.

כללי אצבע

  • עד 10 קמ"ש – מצבנו טוב.

  • 20 - 30 קמ"ש – ניתן להטיס בתנאי שמוד ספורט מאופשר באפליקציה.

  • 30 – 50 קמ"ש - ניתן להטיס אבל נדרשת מיומנות רבה ותכנון דקדקני. שימו לב שזה כבר חורג מהגדרות היצרן וכרוך באובדן אחריות במקרה נזק.

  • מעל 60 קמ"ש, הכן לך כ-4,000 ₪ ומטלית לנגוב דמעות...

לפני ההמראה

וודאו שמצב ספורט מאופשר באפליקציה. זה נמצא ב- ENABLE INTELIGENT FLIGHT MODE


ENABLE INTELIGENT FLIGHT MODE

  • אפשר הורדה אוטומטית של תמונות, סרטוני וידאו. וודא שיש מספיק זכרון CACHE פנוי ו/או מחיקה אוטומטית של סרטים קודמים


dji go 4

  • שנה את גובה החזרה הבייתה לנמוך ביותר האפשרי ברמת תנאי השטח. זכור כי ברגע שניתק הקשר, הרחפן יתרומם לגובה הזה ושם הרוח חזקה יותר וגם מוד ספורט מנוטרל. טעות כאן היא ערובה לאבדן הרחפן

  • סוללה מליאה, תקינה, כל התאים באותה רמה ולא פחות מ-100%. לעיתים זמן קצר לאחר ההמראה יש נפילה של מתח, במידה ואחד התאים חלש יותר הוא יתרוקן יותר מהר, והלך הרחפן...

  • שים לב שלעיתים אחרי שדרוג גירסאות האופציה נחסמת. מומלץ בחום לעבור על כל ההגדרות אחרי כל שידרוג ולהמנע בהטסה ברוח מיד לאחר שדרוג

  • המתן לרכישת 10 לווינים לפחות וצביעת סטטוס בירוק. בהעדר קריאת GPS מדוייקת, יש מצב שעם ההמראה הרחפן יסחף ברוח ללא יכולת תיקון ופשוט יפרד ממך

  • בדוק את כוון הרוח ותכנן מסלול הטסה המתחיל נגד הרוח. זה יאפשר לך להעריך את עצמת הרוח ויכולת הרחפן להתמודד, להגדיל את הסכוי להחזיר את הרחפן הבייתה, וכמובן להתחרט ולהנחית

  • התבונן סביבך וודא שאתה לא נמצא למשל בתוך וואדי נטול רוח, או לפני חומת מפגע החוסמת את הרוח, ועם ההמראה לגובה הרחפן עשוי להסחף

  • התרשם ממכשולים בסביבה, מיקומם וגובהם

  • תכנן מסלול טיסה כולל מסלולי טיסה בגובה נמוך, ואופציות נחיתת חירום במידה ותתרוקן הסוללה ולא תצליח לחזור הבייתה

  • זכור, מהירות הרוח יכולה להשתנות וגם כוונה.

אחרי ההמראה

  • התרומם בזהירות, שמור על קשר עין עם הרחפן ולמד לאן הוא נוטה להסחף. קח בחשבון שברוח חזקה לוקח זמן לרחפן להתייצב ובשניות הראשונות הוא עשוי להסחף. אפשר מרווח בטחון גדול יותר סביבו

  • וודא שוב שמצב ספורט מאופשר, עובד ומגיב. השתדל לטוס במצב רגיל, כך שתמיד ישאר לך "הלוך כוח" למצב חירום

  • התחל בטיסה נגד הרוח וראה מה מהירות ההטסה המירבית. מכאן תוכל להאריך את מהירות הרוח

  • ברוח חזקה מערכת היצוב מתקשה יותר לתקן ולכן המנע מהתקרבות למכשולים

  • המנע מטיסה מרוחקת ונתוק קשר עין. ארועים בלתי צפויים כולל קריסת אפליקציה והחזרת לחיים, משמעותה סחיפת הרחפן ברוח עד כדי אבדנו

  • אם אתה מתרחק, קח מקדמי בטחון "פראיים" לגבי מצב הסוללה. אין לסמוך על אינדיקצית האפליקציה לגבי מצב הסוללה. אל תתרחק עם פחות מ-50% גם אם הכל נראה סביר.

הרחפן נסחף – מה עושים ?

  • עבור במיידי למצב ספורט ונסה להחזיר את הרחפן אליך. חשוב לדעת שמוד ספורט מבטל את פעולת החיישנים, את כל המודים החכמים וההגנות, להוציא חזרה הבייתה במקרה של נתק תקשורת, מצב סוללה והנחתה אוטומטית

  • במצב ספורט בהטסה ברוח חזקה יש להמנע מעצירה ו/או תמרונים חריפים העשויים לשנות את זווית הנטיה של הרחפן באופן חריף. לרחפן מנגנון כבוי מנועים כאשר זווית ההטסה מעל סף מסויים. הוא מניח שהרחפן התהפך או נחת על הגב, ומכבה את המנועים וזה שלב טוב להפרד ממנו... ידועים מקרי אבדן כאלו בעיקר עם ספארק כנראה בגלל משקלו הנמוך

  • רד ככל שניתן בגובה, לרוב שם מהירות הרוח נמוכה יותר

  • תמרן בזוויות שונות וראה באם זה משפר את קצב התקדמות הרחפן

  • אם אתה מעל הים, נסה להתקרב לאזורים פחות חשופים לרוח מחד וגם יגדיל את סכויי המציאה שלו מעל יבשה. טוס בניצב לקו החוף שהוא המרחק הקצר ביותר, בגובה נמוך אך לא נמוך מידי כדי להמנע מהתזות הגלים העשויים לגרום נזק בלתי הפיך לכלי. ברגע שהגעת לקו החוף טוס לכוון אזור ההמראה או התחל לחפש אזור כשיר לנחיתת חירום במידה וקבול הסוללה ידרוש זאת

  • בדוק כל הזמן את מצב הסוללה, מאחר והיא מתרוקנת בקצב מסחרר. כלל אצבע, במרחק של ק"מ דאג ללפחות 50% קבול סוללה, והחל מ-30% קבול הערך לנחיתת חירום. זה כמובן תלוי ישירות בעצמת הרוח וקצב ההתקדמות של הרחפן.

  • אין לסמוך על הערכת מרחק הטיסה הבייתה שמוצג באפליקציה מאחר והוא אינו לוקח בחשבון את אילוצי הרוח

  • הערך לנחיתת חירום. הרחפן עשוי לנחות מיזמתו בהגיע הסוללה לסף התחתון, ולכן עדיך שאתה תיזום את הנחיתה במקום בטוח להנחתה

  • במידה והגעת למסקנה שאין לך סכוי לחזור הבייתה, הערך לנחיתת חירום. מצא אזור רחוק מחד מאדם ומבנים, ומצד שני קרוב מספיק לכביש ודרכי גישה

  • הפעל את מצלמת הווידאו, צלם את הסביבה והפנה אותה כלפי מטה לצורך הנחיית נחיתה מדוייקת

  • קח כמה צילומי מסך, למקרה שהאפליקציה לא הורידה אותם

  • הנחת את הרחפן בזהירות המתבקשת.

לאחר נחיתת חירום

  • כנס במיידי למסך FIND MY DRONE באפליקציה, לחץ על המשולש האדום, וצלם את המסך ובעיקר את הקורדינאטות

  • עבור למדריך – "מציאת הרחפן האבוד".

לסיכום

  • הרחפן המודרני יודע להתמודד עם הרוח אך מציב אתגרים המחייבים הבנה של המגבלות והתארגנות בהתאם למניעת אבדן, התרסקות ונזק:

  • הערכת מהירות הרוח ותכנון מסלול טיסה ואתרי נחיתת חירום

  • הכנת הרחפן לטיסה – סוללה, מוד ספורט, גובה חזרה הביתה, אפשור הקלטת צלומים

  • מודעות למגבלות ובעיקר לצריכת האנרגיה הגבוהה בהרבה.

2,909 צפיות
WhatsApp logo
bottom of page