החורף כבר כמעט כאן וכמו כל שנה עולה השאלה ״האם כדאי להטיס את הרחפן או לא?״
Picture By Jonathan Feist/ DRONERUSH
במדריך זה נלמד:
מהם הדגשים להם יש לשים לב בהפעלת הכטב״מ בחורף.
הסכנות בהפעלה בחורף.
הכנות מקדימות שיש לבצע טרם ההפעלה.
טיפולים ובדיקות שיש לבצע לאחר ההפעלה.
החורף שמתאפיין במזג אוויר סוער וגשום, לרוב מהווה בעיה להפעלת הכטב״מ אך עם זאת, לא חייב למנוע לגמרי את ההפעלה. לפחות כל עוד שומרים על מספר נהלים אישיים שבאמצעותם ניתן להטיס גם בעונת החורף ומבלי לסכן את הכטב״מ שלנו.
בדיקת מזג האוויר לפני יציאה לשטח ההטסה
אל תתעצלו!
כיום, ניתן להוציא חיזוי של מזג האוויר אפילו מספר ימים לפני ההפעלה. בצעו בדיקה מעמיקה של מזג האוויר הצפוי, ניתן להשוות בין מספר גורמי חיזוי שונים בשביל להצליב נתונים עבור אימות מזג האויר הצפוי.
חשוב להכיר את הכטב״מ שבידכם ואת מגבלותיו וכך לדעת אם מזג האויר מתאים להפעלה או לא.
זכרו, אם יש ספק אין ספק!
הבחנתם בתנאי מזג האויר לא טובים שעלולים לתפוס אתכם באמצע ההפעלה?
רוחות חזקות במיוחד? סופות? גשם? הימנעו מההפעלה.
יש לשים את הדגש על כך שמדובר במוצר חשמלי שברוב המקרים אינו עמיד למים.
במקרים אחרים, גם אם כן מוצהר כעמיד - עמידות זו נחלשת מדי הפעלה ומדי זמן.
כידוע, מים ומוצרי חשמל – אינם שילוב מנצח..
מפעילים רבים עושים שימוש באפליקציות מזג האוויר כדוגמת "UAV FORECAST".
קיימות תוכנות מעולות נוספות כדוגמת ״Windy".
בצעו בדיקות שוטפות לכטב״מ טרם הגעה לשטח הטיסה
ללא קשר למזג האוויר, כדאי לבצע בדיקות שוטפות לכטב״מ ולמעטפת הציוד אחת לכמה טיסות.
הבדיקות אשר אנו ממליצים עליהן הן:
בדיקה חינמית אצל מדריך בארגון – לחברי הארגון.
בצעו בדיקה ויזואלית לכטב״מ; וודאו כי אין סדקים או שברים בגוף הכטב״מ או בפרופלורים
בדקו את הסוללות; יש לוודא את הפרשי התאים בסוללה ולוודא שאין סטיות משמעותיות בין תא לתא וכי הסוללות אינן נפוחות, בנוסף לכך יש לוודא הגעה לטמפרטורת עבודה בעת ההגעה לשטח הטיסה.
אזהרה: הטסה מתחת לטמפרטורת עבודה עלולה להביא לנפילת מתח , כשלים וריסוק רב הלהב!
מומלץ לוודא כי אתם נמצאים בגרסת ההפעלה המעודכנת ביותר, לחברת DJI קיימת תוכנת מחשב (ASSISTANT2) דרכה ניתן לוודא עדכונים ולבצע כיולים.
שמרו על קשר עין לאורך כל הטיסה!
מעבר לחובתנו החוקית לשמור על קשר עין לאורך כל ההפעלה , אנו נרצה לשמור על קשר עין בשביל להבטיח הגעה מהירה לנחיתה במקרה של תחילת גשם.
בנוסף לכך, שמירה על קשר עין רציף תסייע לנו לשמור על בקרה עם רב הלהב ועל ההתמודדות שלו עם רוחות וכן בתפעול מצבי חרום ואירועי קיצון!
לשים לב לרוחות !
נתון זה משתנה בין כטב״מ לכטב״מ ובהתאם למפרט יכולות ההפעלה של כל כלי.
אנו תמיד נרצה לשמור הרב להב בפיקוח בעת הטיסה, עם זאת נשים דגש על מגבלות הכטב״מ.
רוב הכטב״מים יעמדו ברוחות של 27 קמ״ש ועד 35 קמ״ש וגם יותר אז זכרו להפעיל שיקול דעת אישי.
נעשה הכל בשביל לחזור עם רב להב ועם שלט ולא עם רק שלט.
עדיף להפסיד תמונה יפה מאת רב הלהב.
טיפ: במידה ותפסה אתכם רוח חזקה, ניתן לעבור לSPORT MODE.
טיפ בונוס: מדריך מפורט להטסה עם הרוח קיים באתר הארגון יחד עם מדריכים רבים נוספים!
שימו לב לאחוז הסוללה!
גם אם הרוח לא תמנע מאיתנו לבצע טיסה, טבעי שבחורף יהיו רוחות חזקות מהרגיל, דבר שיביא למאמץ של הכטב״מ להתמודד עמן ולירידה משמעותית של אחוזי הסוללה בעקבות מאמץ הכטב״מ.
שימו לב כי אינכם ״טוחנים״ את הסוללה, תדאגו לנחות כבר ב25-35 אחוז ושימו לב כי הסוללה מספיק חזקה בשביל להביא את רב הלהב לנחיתה וכי הרוח והמרחק לא ימנעו זאת ויביאו לחירום ואבדן הכטב״מ!
שימו לב לנעילת GPS !
מי מכם שעבר הדרכה בארגון, למד על הסכנות שבמצב ATTITUDE .
במצב זה, רב הלהב ישמור על גובה הטיסה שלו אך לא ישמור על מיקומו במרחב.
הסכנה בדבר עולה בחורף כאשר רוחות חזקות פוקדות אותנו ואז אבדן היכולת של רב הלהב לשמור על מיקומו במרחב יחד עם רוחות חזקות יביאו להתרחקות משמעותית ומהירה של רב הלהב מהמטיס.
הסכנה במצב זה היא שמטיס לא מספיק מקצועי יאבד את קשר העין מרב הלהב ואז הכטב״מ ייאבד או יתרסק.
דגש ! רב הלהב לא יוכל לבצע חזרה הביתה אוטומטית בכשל במערכת הניווט. מכאן חשש שהתרחקות רב הלהב בעקבות הרוחות תביא לאבדן תקשורת עם השלט ולאבדן של הכטב״מ.
איבוד תקשורת יחד עם כשל במערכת הניווט יביא לאיבוד של רב הלהב ולריסוק!
לכן יש לוודא נעילה של לווינים, לפחות 11 לפני ביצוע טיסה וכן לשים לב למשך הזמן שלוקח לרב הלהב להינעל עליהם וכן על איכות הנעילה בעת הטיסה (יציבות הנעילה).
טיפ: מדריך להטסה במצב ATTI מפורסם באתר הארגון!
הימנעו מביצוע טיסות מעל הים!
זכרו כי בחורף גובה הגלים משתנה והים לא צפוי, עדיף להימנע מטיסות מעל הים ואם בכל זאת הטיסה מתבצעת, שמרו על גובה ביטחון ופקחו אלף עיניים.
טיפ: זכרו כי למעלה, עוצמת הרוחות עולה!
מעבר על בד״ח (בדיקות חיוניות) לפני, בזמן ואחרי טיסה.
מומלץ להכין בד״ח אישי לחורף ובו שימו דגשים על דברים שמתאימים לחורף.
בד״ח הנו מרכיב חשוב על מנת להבטיח כי הטיסה תתקיים בצורה בטוחה.
טיפ: כחלק מההנחיות שבבד״ח, ניתן להוסיף ציוד אישי למפעיל כמו כפפות..
מה עושים אם רב הלהב נרטב בעקבות גשם?
במצב כזה יש להביא את רב הלהב לנחיתה, לנתק במיידית את הסוללה מרב הלהב ולא לחבר בחזרה עד ווידוא כי רב הלהב יבש לחלוטין ולפנות למעבדה לצורך בדיקה מקצועית!
יש שממליצים לשים את הרחפן באורז.....
מדריך זה יוכל לסייע לכם בביצוע הטיסות בחורף.
אנו ממליצים להגיע להשתלמויות בארגון וללמוד עוד על הסכנות של הפעלת רב להב וטיפים נוספים לביצוע טיסות במזגי אוויר שונים.
טיסה נעימה ובטוחה!